همزمان با نزدیک شدن زمان اعلام تصمیم ترامپ درباره خروج از توافق هسته‌ای، بسیاری از روزنامه‌های عرب‌زبان به احتمال فروپاشی توافق هسته‌ای اشاره و در این زمینه به تشدید مواضع اسرائیل و آمریکا علیه ایران استناد کرده‌اند.
 

محور دیگر برخی از این رسانه‌ها درباره موضوع هسته‌ای ایران، بر حمایت روسیه، چین و اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای و نیز هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره عواقب لغو توافق متمرکز است.
 

برخی دیگر نیز به این موضوع توجه دارند که در داخل آمریکا نیز در این خصوص دودستگی و اختلاف نظر وجود دارد و در این میان فقط ترامپ است که دروغ‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مورد تلاش ایران برای تولید سلاح اتمی را باور می‌کند و البته عربستان نیز کاملاً حامی اوست.
 

در همین ارتباط روزنامه رأی الیوم نوشت: روسیه اعلام کرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تأثیر منفی بر واشنگتن خواهد داشت.
 


 

 

مسکو ضمن تأکید بر پایبندی به توافق هسته‌ای از آمادگی برای گفت‌وگو با غرب در این خصوص خبر داد.
 

احدی در دنیا به ادعاهای کهنه نتانیاهو توجه نکرد

روزنامه الاخبار نیز در مطلبی با عنوان "تهران برای 12 می آماده است؛ فقط ترامپ نتانیاهو را باور می‌کند" نوشت: در پرتوی فراوانی شاخص‌های منفی در ارتباط با ماهیت تصمیم قریب الوقوع ترامپ تهران به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی توافق هسته‌ای هفته آینده لغو خواهد شد به‌ویژه اینکه ترامپ با اظهارات اخیر نتانیاهو در ارتباط با تلاش پنهانی ایران برای تولید سلاح اتمی برخورد مثبتی داشت، اما جالب اینکه هیچ کس در دنیا به‌جز ترامپ به ادعاهای کهنه نتانیاهو که بار دیگر آن را مانند پیروزی اطلاعاتی تل‌آویو به‌نمایش گذاشت، توجه نکرد.
 


 

از توافق هسته‌ای تا زیر سؤال بردن قانون اساسی ایران

روزنامه سعودی الشرق الاوسط در مطلبی با عنوان "هسته‌ای ایران.. وقتی گزینه‌ها رنگ می‌بازد" نوشت: در پرتو پیش‌بینی‌های متعدد مبنی بر احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای که سبب گشوده شدن صفحه جدیدی از کشمکش با ایران شده و محاسبات طرف‌های مرتبط با توافق را به‌هم می‌ریزد، محافل بین المللی و منطقه‌ای منتظر هستند ببینند دونالد ترامپ چه‌تصمیمی در این خصوص خواهد گرفت.
 

در این میان دسته‌بندی محافل بین المللی در قبال سرنوشت توافق هسته‌ای بر کسی پوشیده نیست، زیرا روسیه و چین حامی حفظ توافق بدون اصلاح آن هستند در حالی که کشورهای مهم اروپا ــ بعد از فشار آمریکا ــ معتقدند امکان حفظ توافق با ایجاد اصلاحاتی در آن امکان‌پذیر است.
 


 

الشرق الاوسط در ادامه مدعی شد، اما مشکل اصلی فقط برنامه هسته‌ای ایران و این نیست که توافق هسته‌ای چقدر ضامن عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای است، بلکه مشکل فراتر از آن و مربوط به ماهیت نظام سیاسی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور است که مشروعیت آن برگرفته از قانون اساسی‌ای است که رویکردهای طایفه‌ای و انقلابی دارد.
 

الشرق الاوسط در مطلب دیگری با عنوان اروپا برای کاهش زیان‌های خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سناریوهایی را آماده می‌کند، نوشت: اروپا به‌فکر سناریوهایی است که بتواند با استفاده از آن از نتایج حاصل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران کم کند.
 

در این میان ایران و چهار کشور اروپایی شامل آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا با سرپرستی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کردند درحالی که این کشورها همچنان در تلاش هستند با ارائه برنامه جایگزین، توافق هسته‌ای را نجات دهند و علاوه‌براین اتحادیه اروپا تلاش دارد در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای از روابط تجاری با ایران حمایت کند.
 

"در صورت خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، مسکو آماده تقویت روابط با تهران است"، این تیتری است که روزنامه الحیات منتشر کرده نوشت: روسیه اعلام کرده است به توافق هسته‌ای پایبند است و در صورت خروج آمریکا از این توافق روابط خود با تهران را تقویت می‌کند.
 

در همین ارتباط "ولادیمیر برماکوف" مدیر بخش جلوگیری از توسعه تسلیحاتی در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: اگر آمریکا با توافقنامه‌ها مخالف است، بهتر است تحریم‌ها شامل این کشور شود؛ صحبت‌های من فرضی است، اما اگر آمریکا توافق مورد حمایت شورای امنیت را نقض کند، ضرر خواهد کرد.
 


 

شیطنت روزنامه سعودی درباره نام استان کردستان

روزنامه الریاض در مطلبی با ادعای ادامه اعتراضات علیه نظام حاکم در شهرهای ایران نوشت: اعتصاب تاجران و مغازه‌داران بانه در "اقلیم" کردستان در اعتراض به بسته بودن مرزها ادامه دارد.
 

این روزنامه با شیطنت کاملاً آشکار به‌جای استفاده از استان کردستان از کلمه اقلیم کردستان استفاده کرد.
 

این رسانه سعودی اعتراضات کاملاً صنفی و شغلی در ایران را به‌زعم خود اعتراضات علیه نظام حاکم خواند، این در حالی است که در عربستان هرگونه اعتراضی حتی اعتراض صنفی و شغلی ممنوع بوده و به‌شدت سرکوب می‌شود.
 

روزنامه الوفد مصر نیز مطلبی با این عنوان منتشر کرد: پاسخ مسکو به "ادعاهای" نتانیاهو در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران

 


 

وزارت خارجه روسیه در تفسیر و توضیح سخنان اخیر نتانیاهو علیه ایران تأکید کرد در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران باید به بیانیه‌های بین المللی تأییدشده استناد کرد نه ادعاهای تأییدنشده.
 

این روزنامه مصری نوشت این موضع روسیه در حالی است که با توجه به تهدید ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با ایران، این توافق در آستانه فروپاشی است.
 

روزنامه الشعب مصر نیز نوشت: دبیرکل سازمان ملل در مورد لغو توافق هسته‌ای تا زمانی که جایگزینی خوب برای آن وجود نداشته باشد، هشدار داد.
 


 

فرار آمریکا از تعهدات هسته‌ای و همراهی عربستان با اسرائیل

روزنامه الثورة سوریه نوشت: شدت مواضع آمریکا توافق هسته‌ای را در آستانه فروپاشی قرار داده است.. ایران با مذاکرات مجدد مخالف است و روسیه بقای توافق را خواستار است و سازمان ملل درباره عواقب لغو آن هشدار داد.
 

به‌نوشته الثوره تمام نشانه‌ها به‌ویژه دروغ‌های اخیر نتانیاهو در مورد موضوع هسته‌ای ایران و همراهی کامل عربستان با این دروغ‌ها حاکی از فرار آمریکا از پایبندی به توافق هسته‌ای است.
 


 

روزنامه العرب در مطلبی با عنوان "آمریکا و اسرائیل و جنگ غیرمستقیم با ایران" نوشت: شدت مواضع کنونی آمریکا و اسرائیل علیه ایران با اصلاحات جزئی در توافق هسته‌ای پایان نمی‌یابد، بلکه این دو به‌دنبال تحریم‌های شدید علیه ایران هستند که مانع دستیابی آن به سلاح هسته‌ای شود.
 

العرب نوشت: اظهارات نتانیاهو مبنی بر داشتن اسنادی که نشان می‌دهد ایران در تلاش برای تولید سلاح اتمی است، بخشی از اعمال فشار بر آمریکا به‌منظور خروج از توافق هسته‌ای است. چند روز پیش از اظهارات نتانیاهو انبار سلاح و پایگاه‌های نظامی سوریه و ایران در حماة و حلب هدف حمله هوایی قرار گرفت که به‌احتمال زیاد عامل آن اسرائیل بود، بنابراین تمام نشانه‌ها حاکی از تشدید مواضع نظامی و سیاسی در قبال تهران پیش از تصمیم ترامپ در مورد خروج از توافق هسته‌ای است.
 

در این میان آمریکا در داخل با دسته‌بندی شدیدی در قبال برنامه هسته‌ای ایران روبه‌رو است به این معنی که دموکرات‌ها حامی ادامه توافق و جمهوری‌خواهان با آن مخالف هستند و در خارج نیز اتحادیه اروپا، روسیه و چین حامی حفظ توافق هسته‌ای بوده و درباره عواقب خروج آمریکا از آن هشدار داده‌اند.
 

اما روزنامه رأی الیوم در مطلبی دیگر به موضع اردن در قبال قطع روابط ایران و مغرب اشاره کرد و نوشت: اردن به‌دنبال تشدید مواضع علیه ایران در حمایت از رباط نیست.


 

به‌نوشته این روزنامه توییت "ایمن الصفدی" وزیر خارجه اردن در مورد همبستگی با مغرب در بحران کنونی با ایران، گمانه‌زنی و پیش‌بینی‌های دیپلماتیک را در خصوص امکان بهره‌برداری اردن از این موضوع و اتخاذ اقداماتی علیه ایران به‌وجود آورده است.
 

در این میان یک مسئول رسمی دولت اردن گفت که کشورش به‌دنبال تشدید مواضع علیه ایران و قطع روابط دیپلماتیک و یا کاهش نمایندگی دیپلماسی با آن بر سر بحران کنونی با مغرب نیست.
 

به‌گفته وی موضوع حمایت از مغرب در خصوص اختلاف با ایران مطرح نیست این درحالی است که الصفدی گفته بود کشورش با کشور برادر مغرب اعلام همبستگی می‌کند.
 


منبع: خبرگزاری گیتا
انتهای پیام/